Kaalulangus vahem soomine

Süüa 4- 5 korda päevas, portsjonid g. Süüa tuleb ikkagi mitmekesiselt. Tervislik kaalulangetamine on aga umbes 0,5—1 kg nädalas. Ebapiisav füüsiline koormus. Kui teed asju õigesti ja saavutad sobiva rutiini, siis täituvad ka soovitud eesmärgid. FOTO: Shutterstock Paljudel mõlgub ajusopis mõte kaalulangetamisest, mis võib eriti pinnale kerkida ilmade soojenedes, kui hoogustuvad dieedipidamine ja treenimine.

Navigeerimine

Küsimus: kui palju peaks vähem sööma, et nädalas pool kilo alla võtta? Kui palju peaks inimene soovituslikust päevasest energiavajadusest vähem tarbima ja kui palju on mõistlik nädalas alla võtta? Vastas tervise arengu instituudi toitumisekspert ja Tallinna Tehnikaülikooli Toiduainete Instituudi dotsent Tagli Pitsi: Konkreetset energiakogust, mille võrra tuleks tarbimist vähendada, on keeruline anda.

Paula RõukTerviseportaali reporter Kaalu langetamiseks tuleb normaalselt süüa, mitte nälgida ega äärmustesse kalduda. FOTO: Shutterstock Paljudel mõlgub ajusopis mõte kaalulangetamisest, mis võib eriti pinnale kerkida ilmade soojenedes, kui hoogustuvad dieedipidamine ja treenimine. Kaalust alla võtmine ei ole tegelikult raketiteadus — peamine reegel on süüa vähem, kui suudame kulutada energiat. Küll aga tuleks teada, kuidas on ohutu kaalust alla võtta ja kuidas toimida nõnda, et kaotatud kilod kohe tagasi ei koguneks.

See sõltub inimese vanusest, algsest kehakaalust, pikkusest, füüsilisest aktiivsusest, toitumisharjumustest, ainevahetuse eripärast jpm teguritest. Üks põhimõte on selline, et kaalu langetamiseks tuleks süüa kcal päevas vähem kui soovituslik.

Halvad toidud on tõesti olemas

Siinkohal aga hakkavad mängima rolli inimese tegelik soovitus ja tarbimine. Kui inimeste mõõtude ja füüsilise aktiivsuse järgi välja arvutatud päevane soovitus on ainult umbes kcal näiteks 70 kilo, cm pikk, väga väikese aktiivsusega keskealine nainesiis kcal peale päevast energiatarvitamist langetada ei ole hea, kuna alla kcal on juba väga keeruline saada kõiki vajalikke toitaineid ainult toidust.

Sellise inimese puhul oleks normaalne soovitada hoida energia saamine umbes kcal juures, kuid kindlasti tuleb sinna juurde suurendada füüsilist aktiivsust.

Kaalulangus vahem soomine

Kui aga inimese päevane soovitus väljaarvutatult on kcal aastane väheaktiivne mees, kes kaalub kilo ja on cm pikksiis võib kcal Kaalulangus vahem soomine vähendamine olla kaalu alandamiseks liiga vähe, kuna näiteks tema energiavajadus normaalkaalu ehk maksimaalselt 76 kilo juures füüsilist aktiivsust suurendamata oleks umbes kcal päevas. Samuti mängib kaalu alandamisel kindlasti rolli see, kas ja kuivõrd ollakse füüsiliselt aktiivne ning milline on üldine toiduvalik.

Kaalulangus vahem soomine

Tasakaalustatud toit Sellest ei piisa kui vähendatakse ainult söödavaid koguseid, kuid toit ei ole tasakaalustatud ega mitmekesine. Kui menüü annab küll ainult kcal, see-eest aga koosneb peamiselt majoneesiga salatist, šokolaadist, karastusjookidest jmt, siis selline dieet endaga suure tõenäosusega kaalukaotust kaasa ei too, kuna organismil jääb puudu ainevahetuse toimimiseks vajalikke kiudaineid, mineraalaineid ja vitamiine.

Kaalu langetamise seisukohast oleks kõige optimaalsem kaotada umbes grammi, maksimaalselt üks kilo nädalas. Selleks tuleb muuta oma toiduvalikut rohkesti köögivilju, iga päev puuvilja, täisteratooted, lahja linnu liha, kala, lahjemad piimatooted, õli, veidi pähkleid-seemneid, piisavalt vett ning liikumisharjumusi.

Muudatused toiduvalikus peavadki saama elustiiliks, sest naastes tagasi vanade toitumisharjumuste juurde, BUPA kaalulangus tagasimakse kiiresti ka tagasi kilod.

Mida suurema nälgimisega ning kiiremini on allavõtmine saavutatud, seda suurem oht on kilod ka ruttu tagasi saada. Organism ei tohi aru saada, et teda «näljutatakse», sest muidu hakkab ta kaalu langetamise asemel hoopis sellest kümne küünega kinni hoidma.

Kaalulangus vahem soomine

Oluline on toituda ka võimalikult regulaarselt, pigem korraga vähem, aga sagedamini — optimaalne oleks kolm põhitoidukorda ning oodet päevas. Hommikupoole tuleks eelistada tärkliserikkaid, õhtupoole just vähendada tärklise- ja suhkrurikaste toitude tarbimist.

Samal teemal

Soovitused valkude tarbimise oluliseks suurendamiseks ning süsivesikute vähendamiseks, ei ole head. Organism vajab süsivesikuid energia allikana, kuid ainult neid, mida saame teraviljatoodetest, kartulist, puu- ja köögiviljadest, mitte maiustustest, saiakestest, kookidest, karastusjookidest.

Valkude liigne tarbimine võib olla suureks koormuseks neerudele.

Kaalulangus vahem soomine

Visad viimased kilod Üldiselt on kaalulangus suurem alguses ning seda eriti suure ülekaalu puhul ja viimased kilod lähevad maha kõige visamalt. Siinkohal on abiks esiteks reaalsete eesmärkide nii ajaliselt kui ka kaalunumbri osas seadmine, suur tahtejõud ning tagasilöökide puhul visalt edasi liikumine. Kui mingil põhjusel kaal jääb pikemaks ajaks seisma, siis on vaja üle vaadata kas energiavajadus, muuta uuesti toiduvalikut või suurendada kehalist aktiivsust.

Kaalulangus vahem soomine

Silma järgi ja ainult pakendeid uurides on üsna raske endale selgeks teha, kuidas peaks sööma nii, et saaks väljaarvutatud koguse energiat ning ka kõik vajalikud toitained toidust kätte. Internetipõhise toitumisprogrammiga on oma toitumise jälgimine ning korrigeerimine lihtsam.

Küll aga tasuks söödud toitu kaaluda, mitte hinnata seda silma järgi ning kirja panna kõik väiksemadki suutäied ja joodud joogid.

Olen 17aastane tütarlaps, lähenemas 18le. Mul on tunne, et ma söön varsti end suhkruhaigeks ja ülekaaluliseks. Mida teha? Näiteks täna sõin hommikul küpsietorditüki, päeval sõin seemnetega mustikamoosisaia, siis sõin piima shokolaadist 7 tükikest pluss veel lehmakomm ja terve aplesin. Ahjaa, trenni pole ka juba ünsa ammu teinud, ühesõnaga liigun vähe.

Samuti tuleks Kaalulangus vahem soomine kalkulaatorit kasutades silmas pidada seda, et me kipume oma füüsilist aktiivsust Kaalulangus vahem soomine üle hindama. Tagasi üles.